2016. dec 22.

10+4 karácsonyi reklám a nagyvilágból

írta: Viki a világban
10+4 karácsonyi reklám a nagyvilágból

A 2016-os karácsonyi reklám szezon nagyjából lezajlott, így hát összegyűjtöttem nektek a legjobb és legszórakoztatóbb reklámokat, érkeznek máris a fa alá. Nekem ez az év mindenképp arról marad emlékezetes, hogy sorra jöttek ki a John Lewis reklámot lepipáló kampányok, ami mindenképp jót tett a versenynek, és főként szórakoztatóbbá tette a készülődést minden reklámot kedvelőnek. Hát akkor lássuk az idei termést!

marks-and-spencer-christmas-advert-2016-mrs-claus-718276.jpg

1. John Lewis UK – Buster the Boxer
23,6 milliós nézettség a YouTube-on
Ügyynökség: adam&eve DDB

Mára már megszokottá vált, hogy a nagy karácsonyi dömping és reklámroham a John Lewis áruházlánc reklámszpot bemutatásával indul, sőt azt is mondják, hogy a karácsony nem lenne igazán karácsony John Lewis reklám nélkül. Az utóbbi években megteremtette magának a hírnevet is az áruház, hogy ők jönnek ki a legemlékezetesebb, legmeghatóbb karácsonyi kisfilmekkel. Idén úgy tűnik, hogy a rengeteg befektetett pénz körülbelül £7millió azonban nem hozta meg a hozzá fűzött reményeket. Bár az internet népe szerette a kisfilmet, de a remixek és különböző vicces feldolgozások sokkal maradandóbbak maradtak az online közösség számára.

Ezúttal sem változtattak a már jól bevált formulán: Szerepeltetnek egy édes kisgyereket, nincs narráció a háttérben, a történet az odaadásról szól, és nem a „kapásról” , még cuki állatokat is tettek bele, biztos ami biztos alapon, egy kis humort is belecsempésztek, valamint újra itt van egy világhírű nóta „One day I’ll fly away” ünnepi köntösbe öltöztetve. A sztori pedig röviden, egy Bridget nevű kislányról szól, aki szeret ugrálni ezért az anyukájától és az apukájától egy trambulint kap karácsonyra, de hamarosan kiderül, hogy nem csak ő szeret ugrálni. Az már egy másik kérdést vet fel, ha egy kisgyerek látja a reklámot, akkor mit szól hozzá, hogy nem a Télapó vagy a Jézuska hozza és szereli össze az ajándékot, hanem valójában apa.

A John Lewis saga-hoz tartozik, hogy idén sokan azt hitték, hogy két karácsonyi reklámmal jött ki a cég, mégpedig azért, mert egy másik megható kisfilm is keringett a neten az ő nevével fémjelezve. Egy média mesterszakos diák kurzuszáró feladataként a John Lewis marketing témáját választotta, és azon belül kb 2 hét alatt készített egy kisfilmet hasonló stílusban. Egy hóemberről szól aki megtalálja szerelmét egy hógömbbe zárva. Ez a munka 2016 juniusában készült, hónapokkal a karácsonyi szezon előtt, mégis óriási vízhangja lett az ünnepi szezon kezdetén. Miután a kisfilm szárnyra kapott a neten a készítő diák, Nick Jablonka több helyről is állásajánlatot kapott, sőt voltak olyan kommentek és cikkek is, amelyek szerint a „fake” reklám jobb lett, mint az eredeti. Nézzétek meg a videót, és érdemes az alatta lévő leírást is elolvasni a sráctól, ahogy szegény fiú próbál magyarázkodni, hogy de hát ő nem akart ártani senkinek. Szerintem szuper! Nézettsége túllépte a 1,5 milliót!

2. Burberry UK - The Tale of Thomas Burberry
14,7 milliós nézettség a YouTube-on

A Burberry idén különleges karácsonyi kisfilmmel tisztelgett alapítója Thomas Burberry előtt és felidézték életét és az elmúlt 160 év kulcsfontosságú eseményeit, ami fontos szerepet játszott a mai arculat kialakulásában. A kisfilm gyakorlatilag egy mozifilm trailer, híres szereplőkkel és rendezővel (Rendezte a díjnyertes Asif Kapadia, szereplők Domhnall Gleeson, Sienna Miller, Dominic West és Lily James.) Ezen kívül a filmben megjelenik mindaz, amitől a márka ikonikussá vált: a ballonkabát, a kasmír sál, a brit időjárás, valamint szerelmi szálak is fellelhetőek benne. A kampányra több mint £10 milliót költöttek.

3. Mark&Spencer UK - Christmas with love from Mrs Claus
7,9 milliós nézettség a YouTube-on
Ügynökség: RKCR/Y&R, rendező az Oscar díjas Tom Hooper

Tádááám, az idei nyertes számomra az M&S ahol az idei karácsony hőse Mikulásné, avagy Télanyó. Egy szívmelengető történet arról, hogy hogyan menti meg a karácsonyt Mrs Claus egy utolsó pillanatban jött kívánság után Jake és nővére számára. A filmből kiderül, hogy Télanyónak is legalább annyi trükkje és bevett praktikája van, mint a Mikulásnak, igaz sokkal modernebbek. Ő például helikopterrel jár és nem a kéményen keresztül megy a házba hanem a bejárati ajtón. A kisfilmnek végig megmarad az a feelingje, hogy igenis a Mikulás hozza az ajándékot, és hogy vannak még karácsonyi csodák. A Hollywood stílusú film főszereplője a Télanyót alakító, Oscar díjra jelölt Janet McTeer. Okosan elrejtve azért megjelennek az áruház termékei is a filmben, például a tradicionális angol süti a mince pie, Télanyó divatos piros ruhája, vagy maga a cipő amit Jake ajándékoz a nővérének. Sokak szerint az M&S nyerte idén a karácsonyi kampány versenyt, hisz annyira jóra és meghatóra sikeredett ez a reklám, hogy simán lepipálta a John Lewis ugráló kutyáját. Szerintem is szuper lett, még sokáig fogok rá emlékezni!

4. Mercedes-Benz USA – Snow Date
Ügynökség: Merkley+Partners, New York

Nem tartozik a hagyományos karácsonyi kampányok közé, és nem is nagyon szoktak versengeni, de idén nekik is sikerült egy aranyos kisfilmmel kijönni, igaz 1 hónappal később, mint a többiek, és nem is globális kampány volt. Cuki kisfiú itt is van, érzelmes nóta itt is van „Make you feel my love” de a sztori mégis aranyos, és mindenki tud azonosulni a szerelmes kisfiúval, aki a nagy havazás ellenére is reménykedik egy mozis randiban. Az üzenet: nem számít hova mész, merre tartasz és hogy milyenek az időjárási viszonyok, ha van egy autó, ami mindig biztonságosan célba ér.

5. Amazon Prime UK és USA - A Priest and Imam meet for a cup of tea
1,8 milliós nézettség a YouTube-on

A keresztény plébános és a muszlim imavezető barátságát látjuk és egy önfeledt beszélgetést egy csésze tea felett karácsony előtt, miután beugrik nekik a tökéletes karácsonyi ajándék ötlete. Mivel mindkettejüknek sajgó térde van, tudat alatt meglepik egymást ugyanazzal az ajándékkal, ezzel kényelmesebbé téve a napi imádkozást. A kisfilm az önzetlenségről szól, valamint van egyfajta társadalmi célú üzenete is a gyűlölködő, sokszor rasszista nagyvilágnak. Merész húzás volt tőlük, de úgy tűnik bejött, az internet népe világszerte erről beszél a mai napig.

6. Heatrow Airport UK – Coming home for Christmas
4,8 milliós nézettség a YouTube-on

Ismét jöjjön egy könnyfakasztóan megható, cuki reklám, idén a Heatrow repülőtér is beszállt a versengésbe két cuki macival, akik a karácsonyra való hazamenetel örömét szimbolizálják, és hogy nincs is annál szebb ajándék, mint hogy a család összejön az ünnepekre a világ minden részéről. Van nekem benne egy kis igazából szerelem feeling is, ahogy a nagy találkozásokat mutatják a reptéren.

7. Apple USA, UK - Frankie’s Holiday
8,1 milliós nézettség a YouTube-on

Frankeinstein, a szörnyeteg levándorol a hegyekből a városi karácsonyba, ahol mindenki fél tőle, és ő ezt szeretné feloldani. Itt szeretne előadni egy 1950-es évek beli karácsonyi klasszikus dalt a “(There’s No Place Like) Home for the Holidays”. Mindenki szúrós szemmel néz rá, de egy kislánynak megesik a szíve, és besegít az éneklésbe, majd szépen lassan a városi közösség is becsatlakozik. A kisfilm pedig a következő üzenettel zárul "Open your heart to everyone " – tárd ki a szíved mindenki számára.

8. Sainsbury UK – The greatest gift
16,3 milliós nézettség a YouTube-on

Ők idén egy animációs musical mesével örvendeztették meg a nagyközönséget. Főszerepben, mármint énekhang főszerepben a Carpool Karaoke-ból jól ismert James Corden, aki többek között megutaztatta és énekeltette Adele-t, Beyonce-t és J.Lo-t is. A tipikus londoni hétköznapokat látjuk felelevenedni, a nagy rohanást, a hajtást, főleg így ünnepek környékén. A családapának semmire sincs ideje, főként a családjára nincs, mindig késő estig dolgozik, még a vonatok is késnek ráadásul az üzletekben még a sorban álláshoz is sorban kell állni. Ekkor ugrik be neki a nagy ötlet egy mézeskalács figuráról, hogy ha belőle is több lenne, akkor egyszerre ott tudna lenni több helyen és nem lenne lelkiismeret furdalása, hogy nem tud odaérni a szeretteihez. A fülbemászó nóta és a képi világ azonnal magával ragadja a nézőt, és azonosulni tud vele. Az áruház ezenkívül különleges mézeskalács kollekcióval is készült, £1-ért Dave-et a rohanó apukát, míg £5-ért egész kollekciót lehet vásárolni, persze mindez jótékony célra megy, a Great Ormond Street Hospital Children’s Charity számára.

9. Allegro - English for beginners
12,9 milliós nézettség a YouTube-on

Egy lengyel online aukciós oldal kisfilmje a második idén, ami könnyeket csalt a szemembe. Hatalmas népszerűségnek örvend az online világban is, a hozzászólások és tweetek alapján nekik is sikerült lepipálni John Lewis-ék ugráló boxerét. Nem lehet nem szeretni és talán nekünk, kelet európaiaknak, akik Londonban/külföldön élnek még több jelentéssel bír és jobban át is tudjuk érezni. Egy idősebb bácsit látunk, aki online rendel egy angol hangos könyvet, és elkezdi tanulni a nyelvet. Tele van humoros megoldásokkal, például amikor az egész házat tele ragasztgatja a tárgyak neveivel, még a kutyára is. Vagy amikor a számítógép egerére először azt gondolja, hogy „cat” vagy épp amikor nagyon aranyosan még a kést és a villát is összekeveri. Aztán amikor úgy gondolja, hogy elsajátította az alapokat, rendel magának egy bőröndöt és Londonba utazik. Hogy miért, az kiderül, ha megnézitek a kisfilmet. Én imádtam!

10. McDonald’s UK – Juliette the doll
A történet egy fa-játék babáról szól, aki minden évben a boltban marad, mert senki sem veszi meg és viszi haza. Vágyakozva bámulja a vásárlókat az ablakon keresztül, és vágyakozva nézi a szomszéd éttermet is, ahol mindenki jókedvű és vidám, csak ő szomorú és ő van egyedül. Ahogy elérkezik karácsony napja, a Juliette úgy dönt, hogy saját kezébe veszi a sorsát és kiszökik a játékboltból a veszélyes utcára és nagyvilágba hogy megtalálja a szeretetet és a szerelmet. A sztorinak aranyos a befejezése, ne hagyjátok ki!

Most pedig bemutatok pár magyar, magyar kötődésű reklámot is. Végre a nagyobb cégek rájöttek, hogy az úgynevezett image filmekkel, megható történetekkel sokkal közelebb tudnak kerülni a vásárlókhoz, illetve jobban fel tudják pezsdíteni a közösségi médiás megjelenéseiket. nézettségben persze ezek a reklámok azért még messze-messze elmaradnak a nagyoktól.

11. Magyar Telekom – Gondolj rám
A telefonos cég idén a testvéri szeretetre fekteti a hangsúlyt. Arra biztatják az embereket, hogy hidalják át a távolságokat, és kerüljenek újra közelebb egymáshoz. Egy testvérpár konfliktusokkal teli történetén át mutatják be, "hogyan tud akár egy kis gesztus is kibékíteni mély ellentéteket, ha a különbségeink helyett inkább azt keressük, ami közös bennünk". Szuper kis film. A Telekom karácsonyi kampányát egyébként minden évben egy-egy dal köré fűzi. Az idei együttműködéshez a Telekom egy LGT-dalt választott. A Presser Gábor és Sztevanovity Dusán közös szerzeményét, a Gondolj rám című dalt Rúzsa Magdi énekelte el.

12. Unicum – Az én hősöm az apám
A családi hagyományokat és a családot összetartó erőket helyezi a középpontjába a Zwack Unicum retro kisfilmje, amely három karácsonyra készülődő apa történetét meséli el. A sztori 3 idősávban játszódik, 1964-ben, 1988-ban és napjainkban. Ennek megfelelően megjelennek benne a különböző korszakok ikonikus jelképei például az Ikarus, a Trabant de az okostelefon is. A végére pedig megtudjuk mi kapcsolja össze a három apukát. Charlie hangja és klasszikus dala már csak hab a tortára, igazi telitalálat volt ez a reklám!

13. Coca Cola Europe – A Coke for Christmas/Tárd ki a szíved
Idén lokális kampányokkal jött ki a Coca Cola. Például a UK-ban a már jól ismert kamionos, karavános reklámot adják a tévék. Persze volt is botrány belőle, biztosan hallottátok: Többen kiakadtak a Coca-Colára, hogy a legújabb, 2016-os klasszikus kamionos reklámjuk végén már nem, kacsint a kólába nagyot kortyoló Mikulás. Közép Európában azonban újat forgattak, spanyol ügynökséggel Csehországban felvéve. Idén a Cola azokat ünnepli a karácsonyi készülődést bemutatva, akik veszik a fáradtságot és megteszik az extra km-t hogy örömet szerezhessenek szeretteik számára az ünnep alkalmából. A magyar változatban Király Viktor énekel. Egész jó lett.

14. Spar regionális – A legszebb ajándék te vagy
Először készített karácsonyi imázsfilmet a Spar úgy, hogy a reklámfilm három ország marketingeseinek és kreatív szakembereinek összefogásában valósult meg. Olyan image filmet amely nem a termékeket hangsúlyozza, hanem az érzelmeket és ezen keresztül közelebb hoz a márkához. Érdekesség, hogy össze kellett hangolni a három ország (Magyarország, Szlovénia, Horvátország) kulturális különbségeit, és így kellett egy olyan univerzális üzenetet, képi világot létrehozni, amely jól működik minden országban. Egy fiatal házaspár mindennapjait látjuk a karácsonyi előkészületek idején, mindennapokat, amikor a nő várja haza párját, de ő mindig későn érkezik, ami miatt ő nagyon szomorú lesz. Persze a végére minden kiderül és happy end lesz, a karácsony a szeretet ünnepe, és összehoz mindenkit. Nagyon kis romantikus történet, én biztosan elolvadnék, ha valaki így lepne meg.

Szerencsére már Magyarországon is látok némi fejlődést és haladást, bár nem tudom, hogy mennyi időnek kell még addig eltelnie, hogy teljesen kiirtsák a tévékből az „akciós sonka csak 199 Ft” típusú reklámokat…
Szerintetek melyik volt a legjobb idén? Igazam van, hogy a John Lewis „mindig legjobb reklám” megdőlni látszik, mármint meg is dőlt idén?

 

 

Szólj hozzá

telekom spar unicum burberry john lewis m&s karácsonyi reklámok