2013. dec 11.

Karácsonyi reklámok 2.0

írta: Viki a világban
Karácsonyi reklámok 2.0

Lassan 5 hónapja írom a blogomat, és gondoltam ideje már egy bejegyzést szánnom szakmai témának is. Az alapanyagot a karácsonyi reklámok szolgáltatják, mert a karácsony körülvesz! Ahogy Billy Mack mondja az Igazából szerelemben. Különösen itt Londonban, ahol már november első hete óta tombol a karácsonyi láz! Szóval összeszedtem pár ötletes, kreatív, szórakoztató, nem elcsépelt karácsonyi reklámot 2013-ból, illetve a végére megmutatom az én kedvenceimet is! :) Christmas is all around us!

john-lewis-2013-ad-christmas.jpg

Mitől sikeres egy reklám? Manapság szokták mondani, hogy az a "cukisági faktortól" függ, hisz gyerekkel, kisállattal, jó csajokkal nagyjából mindent el lehet adni. Igen, ezek általában az elcsépelt témájú, szokásos és bugyuta reklámok. Amiket viszont most összeszedtem, egészen más szemszögből mutatják be a karácsonyt. Mindegyik szerethető, egyáltalán nem tolakodó, vagy nyomulós, és akarva-akaratlanul befészkeli magát az emlékezetedbe.

Nézzük elsőként az egyik első idei karácsonyi reklámot a LEGO játékáruháztól!

A LEGO reklámja kerüli a kliséket és az elcsépelt karácsonyi sztorikat, inkább egy vicces sztorit mesél el arról, hogy micsoda élmény lehet, ha apa és fia együtt épít valamit. A reklámot nézegetve már csak az a kérdés, ki élvezi jobban a játékot, az apuka, vagy a kisgyerek?! (Én is élvezném, az tuti, kiskoromban imádtam legózni!) A reklám ugyanakkor bemutatja azt ez emocionális, szívhez szóló kapcsolatot, ami általában a kisfiúk és az apukák között alakul ki, miszerint a kisfiúk legtöbbször az apukájukra szeretnének hasonlítani kiskorukban.

Telitalálat volt idén az NBA kosárra dobós reklámja, melyben zsákolva zenél LeBron James az ünnepi mezeket hirdetve. A filmben megjelennek a jelenkor legismertebb sztárjai, akik kosárra dobálással játsszák el a Jingle Bells-t. Az ötlet egyszerű, de nagyszerű, egyszerre reklámozza az NBA hivatalos mezbeszállítóját, az Adidast, a játékosokat és klubjaikat. 

A Marks&Spencer is kitett magáért, megpróbált mindenféle csodás, varázslatos elemet belesűríteni a reklámjába. Egy kis Óz, egy Kis Alice Csodaországban, egy kis Aladdin, de még mézeskalács ház is van benne. Egy két helyen kicsit erőltetettnek érzem a termékek bemutatását, például ahogyan belepottyan "véletlenül" egy táska a csajszi kezébe... Hogy őszinte legyek, ez a reklám engem annyira nem varázsolt el, messze áll az ízlés és tetszésvilágomtól, de a letöltési adatok azt mutatják, hogy népszerű reklámról beszélünk. Ha top tízes listát kellene csinálnom, ez nálam nem kerülne be.

Találkoztam idén szokatlan alsógatyás reklámmal is. Ezt inkább csak megosztható, vicceske, vagy inkább bugyuta videó kategóriába sorolnám. Sokaknál egyébként ki is verte a biztosítékot, és a cég kapta rendesen a negatív komment áradatot a facebook és twitter oldalán, hogy miért kell az egy alapvetően vallásos ünnepet hererázással csúfítani. Vigyázni kell az ilyenekkel, mert könnyen öngólt lehet rúgni!

A Baileys is csinált egy "májkülfletlis", "csodaországos", "musicales", táncos egyveleget, melyben csak a végén derül ki, hogy mit is akarnak igazából reklámozni. Ez sem jött be nekem annyira, szintén nem kerülne be a top 10es listámra, de a 2 millió fölötti letöltésszám megint csak a népszerűségről árulkodik.

Az év eddigi legnépszerűbb karácsonyi reklámját a John Lewis áruház hozta össze. Az ember lépten-nyomon, tévében-rádióban ezzel a reklámmal és a zenéjével találkozik. A brit áruházlánc 2011 és 2012 után idén is szívhez szóló kisfilmet produkált. A téli álmot alvó maci és nyuszi történetét mesélik el rajzfilmszerűen, miközben a Keane zenekar Somewhere Only We Know című dalának a Lily Allen-féle feldolgozása csendül fel. Ezenfelül mondanivalója is van a reklámnak, mégpedig az, hogy "Lepj meg valakit egy felejthetetlen karácsonnyal"! A hatalmas népszerűséget mutatja, hogy 1 nap alatt elérte az 1 milliós letöltést, most pedig már 10 milliónál is több letöltésnél jár a youtube-on.

A másik legjobb ötlettel 2013-ban a kanadai WestJet légitársaság állt elő: Kisvideójával bemutatja, hogy ők tényleg a vevőkért vannak, hogy a karácsony a szeretet ünnepe, és hogy adni jó. A cég hihetetlenül kreatív módon lepte meg az utasait: A torontói Pearson és a hamiltoni John C. Munro repülőtereken virtuális Mikulást állítottak ki, és bárki, aki felmutatta a beszállókártyáját, elmondhatta a Mikulásnak, hogy mit szeretne karácsonyra. Arra persze senki sem számított, hogy az utazás végén meg is kapják az ajándékot, így jöhetett a nagy örömködés, és könnyek, mindenki megkapta a maga tabletjét, zokniját, vagy épp telefonját, led tévéjét. Az internetes oldalakon gyorsan terjed a videó, három nap alatt több mint 8 millió letöltést könyvelhettek el a cégnél. Szerintem le fogja körözni a John Lewis reklámokat is. Idén nálam ez az abszolút nyertes, még könnyeket is csalt a szemembe. (Az eredeti videó után érdemes megnézni az így készült videót is, ahol náhány, kimaradt vicces jelenetet mutatnak be!)

Legyen elég ennyi az idei reklámokról, és most jöjjenek a kedvenceim!

Az örök klasszikus, ami sosem maradhat kis a krácsonyi készülődésből, az a Coca Cola reklám. Vagy inkább Coca Cola reklámok, karavánostól, jegesmacistól, télapóstól. Emlékszem, amikor kicsit voltam, és a Colás kamiont meg lehetett nézni Győrben a Spár parkolójában, hogy az mekkora élmény volt nekem, vagy amikor megláttam a tévében a reklámot, akkor mindig meredten bámultam azt.

Karácsony témakörben nem könnyű maradandót alkotni, elrugaszkodni a kliséktől és a meghittségbe belefulladó sablon történetektől, de a John Lewis brit áruházláncnak mostanában rendre összejön: a 2011-es, a 2012-es, és a már említett 2013-as kiadásával is emlékezeteset alkotott.

A két hóember románcáról szóló történetbe (2012) nem rondítanak bele a termékekkel, a filmben pont csak annyira vannak jelen az áruházlánc portékái, hogy ne zökkentsenek ki minket a történetből. A képi elemek és a zene pedig tökéletes összhangot alkotnak.

A végére pedig mutatok egy linket, ahol megnézhettek egy, az angolok által összeállított 2013-as TV reklámok listát benne Tesco, Asda, Morrisons, Aldi és Royal Mail spotokkal. http://metro.co.uk/2013/11/13/battle-of-the-christmas-adverts-which-ones-the-best-4183859/

Kinek mi a véleménye?

Nektek melyik a kedvenc karácsonyi reklámotok?

Szólj hozzá